Έκθεση αξιολόγησης 2021 σχετικά με τις τρέχουσες συνθήκες στη φυλακή του νησιού Imrali (μέρος 2ο)

2022-04-16

Το δικηγορικό γραφείο Asrin, με έδρα την Κωνσταντινούπολη, το οποίο εκπροσωπεί τον Abdullah Ocalan και τους τρεις συγκρατούμενούς του στο Imrali, Ömer Hayri Konar, Veysi Ateş και Hamili Yıldırım, παρουσίασε την ετήσια έκθεση αξιολόγησης για το 2021, αναφορικά με τις συνθήκες κράτησης των τεσσάρων πελατών του.


VI- ΠΑΡΑΒΙΑΣΗ ΤΗΣ ΑΠΟΛΥΤΗΣ ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗΣ ΤΩΝ ΒΑΣΑΝΙΣΤΗΡΙΩΝ

«ΚΑΝΕΝΑΣ ΔΕΝ ΘΑ ΥΠΟΒΑΛΛΕΤΑΙ ΣΕ ΒΑΣΑΝΙΣΤΗΡΙΑ Ή ΑΠΑΝΘΡΩΠΗ ΚΑΙ ΕΞΕΥΤΕΛΙΣΤΙΚΗ ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΗ 'Η ΤΙΜΩΡΙΑ».

Ο κύριος σκοπός της απαγόρευσης των βασανιστηρίων είναι η διασφάλιση της διατήρησης της ανθρώπινης αξιοπρέπειας και η προστασία της σωματικής και ψυχικής ακεραιότητας των προσώπων υπό οποιεσδήποτε συνθήκες. Την απαγόρευση των βασανιστηρίων εγγυώνται η Ευρωπαϊκή Σύμβαση Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, η Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, η Διεθνής Σύμβαση για τα Ατομικά και Πολιτικά Δικαιώματα και πολλά άλλα κείμενα για τα ανθρώπινα δικαιώματα. Εκτός από την απαγόρευση των βασανιστηρίων, απαγορεύεται επίσης η απάνθρωπη ή ταπεινωτική μεταχείριση ή τιμωρία στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 3 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Όπως επαναλαμβάνεται συχνά από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, το άρθρο 3 κατοχυρώνει μια από τις πιο θεμελιώδεις αξίες των δημοκρατικών κοινωνιών. Ως εκ τούτου, τα κράτη μέλη θα πρέπει να σέβονται αυτή τη διάταξη και να λαμβάνουν όλα τα απαραίτητα μέτρα για να διασφαλίσουν την αποτελεσματική εφαρμογή της εντός της δικαιοδοσίας τους.

Είναι καθολικό κριτήριο βασικών ανθρωπίνων δικαιωμάτων, όπως εκφράζεται στο άρθρο 1 της ΕΣΔΑ, ότι κάθε κρατούμενος πρέπει να έχει όλα τα άλλα δικαιώματα εκτός από τη στέρηση της ελευθερίας του με νόμιμη δικαστική απόφαση. Η φυλάκιση πρέπει να εκτελείται με τρόπο συμβατό με την ανθρώπινη αξιοπρέπεια και να μην υπερβαίνει τις φυσικές ελάχιστες προϋποθέσεις περιορισμού. Ωστόσο, για πολλά χρόνια, ο κ. Öcalan και οι άλλοι πελάτες μας έχουν υποστεί συνθήκες απομόνωσης που υπερέβαιναν κατά πολύ αυτούς τους φυσικούς περιορισμούς. Εκτός από αυτές τις συνθήκες κράτησης, οι οποίες χαρακτηρίζονται ως απάνθρωπη μεταχείριση, δεν υπάρχουν ούτε νέα τους από τις 25 Μαρτίου 2021. Όλοι οι δεσμοί των πελατών μας με τον έξω κόσμο έχουν διακοπεί και δεν μπορούν να ληφθούν πληροφορίες για θέματα όπως η κατάσταση της υγείας τους, το νομικό καθεστώς, οι συνθήκες κράτησης και συνθήκες που σχετίζονται με τα μέτρα για την πανδημία. Οι τρέχουσες συνθήκες παραβιάζουν την απαγόρευση των βασανιστηρίων. Ως εκ τούτου, οι πελάτες μας υποβάλλονται σε βασανιστήρια και απάνθρωπη τιμωρία και μεταχείριση.

Η Επιτροπή για την Πρόληψη των Βασανιστηρίων (CPT) έχει επισκεφθεί τη φυλακή του νησιού İmralı οκτώ φορές και δημοσίευσε εκθέσεις σχετικά με αυτές τις επισκέψεις. Σε όλες τις εκθέσεις, η CPT δήλωσε ότι οι συνθήκες κράτησης στο İmralı έπρεπε να διορθωθούν επειδή παραβιάζουν την απαγόρευση των βασανιστηρίων. Στην έκθεση για την επίσκεψή της το 2019 στη φυλακή του νησιού İmralı, η CPT σημείωσε ότι η παραβίαση της απαγόρευσης των βασανιστηρίων είχε επιδεινωθεί. Διαπιστώνοντας ότι οι πειθαρχικές ποινές που επιβλήθηκαν στον κ. Öcalan και στους άλλους πελάτες δεν είχαν καμία νομική αιτιότητα, ότι οι λόγοι που αναφέρθηκαν ως βάση για τις πειθαρχικές ποινές δεν ήταν αξιόπιστοι, ότι αυτές οι ποινές είχαν πολιτικά κίνητρα και ότι η επιβαρυμένη ποινή ισόβιας κάθειρξης περιείχε διάκριση, η έκθεση έκανε συστάσεις για τη βελτίωση των ανησυχητικών συνθηκών κράτησης. Η CPT ζήτησε περαιτέρω από την Τουρκία να εξασφαλίσει τις επισκέψεις των οικογενειών και των δικηγόρων, για καθε έναν από τους 4 πελάτες μας που κρατούνται στο νησί İmralı, και να ενημερώνει τα αρμόδια ιδρύματα σχετικά με αυτές τις επισκέψεις σε μηνιαία βάση (έκθεση CPT, 5 Αυγούστου 2020).

Στην ίδια έκθεση, η CPT διαπίστωσε ότι η πλήρης απαγόρευση της επαφής με τον έξω κόσμο που επιβλήθηκε σε όλους τους κρατούμενους που κρατούνταν στις φυλακές İmralı είχε ως αποτέλεσμα ένα είδος φυλάκισης incommunicado. Τονίστηκε ότι μια τέτοια κατάσταση δεν είναι αποδεκτή και αντιβαίνει σαφώς στα διάφορα διεθνή πρότυπα για τα ανθρώπινα δικαιώματα (έκθεση CPT με ημερομηνία 5 Αυγούστου 2020, παρ. 48).

Η Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων των Ηνωμένων Εθνών, στην ανακοίνωσή της για την υπόθεση Berzig κατά Αλγερίας, δήλωσε ότι «η κράτηση incommunicado δημιουργεί έναν απαράδεκτο κίνδυνο παραβίασης του δικαιώματος στη ζωή, καθώς τα θύματα βρίσκονται στο έλεος των δεσμοφυλάκων τους, οι οποίοι, από τη φύση των περιστάσεων, δεν υπόκεινται σε καμία επίβλεψη» (Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΟΗΕ, Berzig κατά Αλγερίας, Comm. No. 1781/2008, paraç 8.4.). Διότι «η ζωή του εξαφανισμένου, που τελεί υπό την ευθύνη του κράτους, βρίσκεται υπό συνεχή και σοβαρή απειλή».

Στο ψήφισμά της «Βασανιστήρια και άλλη σκληρή, απάνθρωπη ή ταπεινωτική μεταχείριση», της 23ης Απριλίου 2003, η Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων των Ηνωμένων Εθνών τόνισε ότι «[...] οι κρατήσεις χωρίς επικοινωνία όχι μόνο ανοίγουν το δρόμο για την πρακτική των βασανιστηρίων, αλλά αποτελούν επίσης μια μορφή σκληρής, απάνθρωπης και εξευτελιστικής πρακτικής από μόνες τους».

Το καθεστώς στη φυλακή του νησιού İmralı που επιβάλλεται σύμφωνα με τον ίδιο τον «νομικό κανονισμό» παραβιάζει την απαγόρευση των βασανιστηρίων. Η Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων διαπίστωσε στην απόφασή της στην υπόθεση "Öcalan κατά Τουρκίας" (αρ. 2) της 18ης Μαρτίου 2014 ότι παραβιάζεται η απαγόρευση των βασανιστηρίων που εγγυάται το άρθρο 3 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Στην απόφαση αυτή, κρίθηκε ότι η παράβαση έγινε κατά την εισαγωγή της νομοθετικής ρύθμισης και όχι κατά την κρίση του δικαστηρίου. Με άλλα λόγια, καθιερώθηκε με διεθνή απόφαση ότι το βαρύ καθεστώς εκτέλεσης του İmralı ήταν από την αρχή καθεστώς βασανιστηρίων.



VII- ΠΑΡΑΒΙΑΣΗ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

«Όλοι έχουν το δικαίωμα να απαιτούν το σεβασμό στην επικοινωνία και την αλληλογραφία τους».

Ο σεβασμός στο δικαίωμα στην επικοινωνία, καθώς και την ιδιωτική και οικογενειακή ζωή, κατοχυρώνεται με το άρθρο 25 του νόμου αριθ. 5275, το άρθρο 22 του Συντάγματος, το άρθρο 8 της ΕΣΔΑ και πολλές άλλες διεθνείς συμβάσεις στις οποίες είναι συμβαλλόμενο μέρος η Τουρκία. Το δικαίωμα στην επικοινωνία περιλαμβάνει το δικαίωμα κάθε ατόμου να προσεγγίζει άλλους προκειμένου να δημιουργήσει και να αναπτύξει σχέσεις με αυτούς και τον έξω κόσμο, δηλαδή το δικαίωμα σε μια «ιδιωτική κοινωνική ζωή». Αυτό περιλαμβάνει τη σωματική, ψυχολογική ή διανοητική ακεραιότητα κάποιου, την ιδιωτική του ζωή και την ταυτότητα και την αυτονομία του. Οι εγγυήσεις που παρέχονται από το άρθρο 8 της ΕΣΔΑ αποσκοπούν κυρίως στο να διασφαλίσουν ότι η προσωπικότητα κάθε ατόμου αναπτύσσεται στις σχέσεις του με άλλα άτομα χωρίς καμία εξωτερική παρέμβαση. Είναι σημαντικό μέρος του δικαιώματος του κρατουμένου στο σεβασμό της οικογενειακής του ζωής και του δικαιώματος στην αλληλογραφία το να βοηθούν οι σωφρονιστικές αρχές τους κρατούμενους να διατηρούν επαφή με τα μέλη της οικογένειάς τους και τους δικηγόρους τους.

Οι πελάτες μας, οι οποίοι στερούνται του δικαιώματός τους να δέχονται επισκέψεις παρά το γεγονός ότι το δικαίωμα αυτό παρέχεται από την ισχύουσα νομοθεσία, συνεχίζουν να στερούνται το δικαίωμα επικοινωνίας μέσω τηλεφώνου, επιστολής ή φαξ. Η τελευταία επαφή μαζί τους ήταν ένα τηλεφώνημα. Κατά την περίοδο που καλύπτεται από αυτήν την αναφορά, οι πελάτες μας δεν είχαν τη δυνατότητα να επικοινωνούν με τα μέλη της οικογένειάς τους μέσω τηλεφώνου. Επιπλέον, οι δικηγόροι και τα μέλη της οικογένειας δεν ενημερώθηκαν από τις δικαστικές και διοικητικές αρχές για τη βάση αυτής της παρέμβασης στα δικαιώματα επικοινωνίας των πελατών.

Δεδομένου ότι δεν μπορούσαμε να λάβουμε νέα από τους πελάτες μας, που κρατούνταν σε απόλυτη απομόνωση, προσπαθήσαμε να επικοινωνήσουμε μαζί τους στέλνοντας συστημένες επιστολές με απόδειξη επιστροφής σε διαφορετικές ημερομηνίες κατά τη διάρκεια του 2021. Όπως και σε προηγούμενες περιόδους, δεν λάβαμε καμία γραπτή απάντηση στις επιστολές αυτές. Δεν μπόρεσαν να ληφθούν πληροφορίες σχετικά με το εάν αυτές οι επιστολές ελήφθησαν από τους πελάτες ή όχι.



VIII- ΠΑΡΑΒΙΑΣΗ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ ΣΕ ΔΙΚΑΙΗ ΔΙΚΗ

Το δικαίωμα της υπεράσπισης, ως μέρος του δικαιώματος σε μια δίκαιη δίκη, συνεχίζει να ισχύει καθ' όλη τη διάρκεια της φυλάκισης των κρατουμένων, διότι εκτός από το δικαίωμα στην προσωπική ελευθερία, οι κρατούμενοι απολαμβάνουν τα ίδια δικαιώματα με όλους τους ανθρώπους. Παρεμπιπτόντως, σύμφωνα με το άρθρο 6/1 της ΕΣΔΑ, το δικαίωμα συνάντησης με δικηγόρο συνδέεται με μια σειρά νομικών, κοινωνικών και υπαρξιακών πτυχών.

Ο κ. Öcalan και οι άλλοι πελάτες έχουν το δικαίωμα να προσλάβουν δικηγόρο, να επωφεληθούν από τη βοήθεια δικηγόρου, να λάβουν νομικές συμβουλές και να προσφύγουν σε οποιοδήποτε δικαστήριο με τη βοήθεια δικηγόρου, ενώ δεκάδες αιτήσεις τους εκκρεμούν ενώπιον του Συνταγματικού Δικαστηρίου και του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και [αυτά ισχύουν και] κατά τις μελλοντικές αιτήσεις που θα υποβληθούν για την αποκατάσταση των παραβιάσεων που προκύπτουν από επιβαρυντικό καθεστώς στο οποίο υπόκεινται. Το δικαίωμα διαβούλευσης με δικηγόρο εμπίπτει στο πλαίσιο του δικαιώματος σε μια δίκαιη δίκη, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι η έκτιση της ποινής γίνεται σύμφωνα με το νόμο. Ωστόσο, στο İmralı, οι επισκέψεις δικηγόρων παρεμποδίζονται και οι νομικές πρωτοβουλίες κατά της συστηματικής παραβίασης δικαιωμάτων αποτρέπονται με παράνομα μέσα.

Οι διοικητικές ή δικαστικές αποφάσεις σχετικά με τον περιορισμό των δικαιωμάτων που ήδη περιορίζονται παράνομα στο Σύστημα Απομόνωσης του İmralı έχουν εκδοθεί με απόλυτη μυστικότητα, ιδίως από τον Σεπτέμβριο του 2018. Όταν η πρώτη από τις πειθαρχικές ποινές που απαγορεύουν τις οικογενειακές επισκέψεις, που άρχισε να επιβάλλεται το 2018, γνωστοποιήθηκε έγκαιρα στους δικηγόρους, οι δικηγόροι μπόρεσαν να ασκήσουν το δικαίωμά τους να ασκήσουν έφεση κατά της ποινής εντός της νομίμου προθεσμίας. Βλέποντας ότι οι δικηγόροι άσκησαν το δικαίωμα προσφυγής, οι διοικητικές και δικαστικές αρχές κοινοποίησαν τις παρακάτω πειθαρχικές ποινές μόνο στους πελάτες και, αντίθετα με την αρχή της δημοσιότητας, άρχισαν να τις αποκρύπτουν από τους δικηγόρους. Αργότερα, οι δικαστικές αποφάσεις για απαγόρευση επισκέψεων δικηγόρου, όπως και οι πειθαρχικές ποινές, εκδόθηκαν μυστικά και δεν κοινοποιήθηκαν με κανέναν τρόπο.

Μπορέσαμε να λάβουμε γνώση αυτών των απαγορευτικών αποφάσεων πολύ καιρό αφότου οι πειθαρχικές ποινές ως προς τις οικογενειακές επισκέψεις επιβλήθηκαν από το πειθαρχικό συμβούλιο και όταν η απαγόρευση επισκέψεων από δικηγόρους είχε οριστικοποιηθεί από το δικαστήριο και είχε λήξει η νόμιμη περίοδος για την άσκηση έφεσης. Πριν, κατά τη διάρκεια και μετά τις απαγορευτικές αποφάσεις, οι δικηγόροι και οι οικογένειες των πελατών δεν ενημερώθηκαν, αν και κατέβαλαν επανειλημμένα αιτήσεις να τους επισκεφθούν. Μόνο τυχαία μαθαίνουμε για τις πειθαρχικές ποινές που επιβάλλονται, μέσω των απαντήσεων που λαμβάνουμε στις διάφορες αιτήσεις που γίνονται για τη διαπίστωση των παραβιαζόμενων δικαιωμάτων των πελατών. Μόλις ενημερωθούμε για την τιμωρία με αυτόν ή παρόμοιο τρόπο, υποβάλλουμε αιτήματα για να μας επιτραπεί να εξετάσουμε τους σχετικούς φακέλους, να λάβουμε αντίγραφα των εγγράφων στους φακέλους και να λάβουμε ειδοποιήσεις, στα πλαίσια του πεδίου της δημοσιότητας της διαδικασίας, του τεκμηρίου αθωότητας, του δικαιώματος στην υπεράσπιση και του δικαιώματος πρόσβασης σε δικαστήριο. Ωστόσο, τα αιτήματα αυτά μέχρι στιγμής έχουν απορριφθεί αυθαίρετα για πολιτικούς και αφηρημένους λόγους, χωρίς να προκύπτει καμία πρόβλεψη ως νομική βάση και οι φάκελοι και οι αποφάσεις αποκρύπτονται από τους δικηγόρους.

Η εξέταση των φακέλων και η λήψη αντιγράφων εγγράφων δεν απαγορεύεται σε καμία περίπτωση και σε κανένα άρθρο του Νόμου αριθ. 4675. Το άρθρο 153 του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας που παρατίθεται από τον Νόμο περί Εκτελεστών Δικαστών ρυθμίζει την εξουσιοδότηση του δικηγόρου να εξετάζει τους φακέλους και να δημιουργεί αντίγραφα των εγγράφων. Σύμφωνα με τη διάταξη αυτή, η απόκρυψη των πειθαρχικών ερευνών δεν είναι δυνατή υπό τις παρούσες συνθήκες και είναι επιβεβλημένο από το νόμο για τους δικηγόρους να μπορούν να εξετάζουν τους πειθαρχικούς φακέλους και να λαμβάνουν αντίγραφα των αποφάσεων ή των αποδεικτικών στοιχείων. Επιπλέον, η αρχή της ισότητας απαιτεί οι δικαστικές διαδικασίες να διεξάγονται ανοιχτά, τα μέρη να μπορούν να ενημερωθούν για τις κατηγορίες και να μπορούν να ληφθούν αντίγραφα των σχετικών εγγράφων στους φακέλους που εξετάζονται. Από αυτή την άποψη, το γεγονός ότι οι πελάτες βρίσκονται σε μειονεκτική θέση έναντι της δίωξης παραβιάζει το δικαίωμα σε δίκαιη δίκη.

Επίσης, ήταν αδύνατη η υποβολή αιτήσεων από έξω για πελάτες των οποίων οι δεσμοί με τον έξω κόσμο έχουν διακοπεί, δηλαδή οι δικηγόροι τους εμποδίστηκαν να κινηθούν νομικά κατά των παραβιάσεων που παρατηρούσαν. Τα δικαιώματα υπεράσπισης, δίκαιης δίκης, πρόσβασης σε δικαστήριο και προσφυγής έχουν παραβιαστεί συνολικά από τις διοικητικές και δικαστικές αρχές που εμποδίζουν τους δικηγόρους να εκπληρώσουν τα καθήκοντα και τις ευθύνες τους όσον αφορά τους πελάτες τους, των οποίων τα θεμελιώδη δικαιώματα και ελευθερίες που ορίζονται στην εθνική νομοθεσία , το σύνταγμα και άλλες συμβάσεις έχουν ήδη παραβιαστεί.



IX- ΕΛΛΕΙΨΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ

Τα τελευταία 23 χρόνια έδειξαν ξεκάθαρα ότι το δικαστικό σώμα είναι ένας πυλώνας του συστήματος απομόνωσης του İmralı. Επί 23 χρόνια, η Γενική Εισαγγελία της Προύσας και το Γραφείο Εκτελεστών Δικαστών της Προύσας, που είναι οι αρμόδιες αρχές που εποπτεύουν το καθεστώς εκτέλεσης ποινών των φυλακών της νήσου İmralı, έχουν εκδώσει συστηματικά διάφορες περιοριστικές και απαγορευτικές εντολές. Έχουν εγκρίνει όλες τις πειθαρχικές ποινές και απέρριψαν σχεδόν κάθε προσφυγή. Όλες οι αιτήσεις που υποβλήθηκαν στο Συμβούλιο Δικαστών και Εισαγγελέων σχετικά με παραβίαση των καθηκόντων και των ευθυνών τους από δικαστές και εισαγγελείς σταμάτησαν, διαιωνίζοντας έτσι την παράνομη κατάσταση στη φυλακή. Σε μόνιμη διοικητική πρακτική έχει εξελιχθεί μέχρι σήμερα η στάση όλων των διοικητικών και δικαστικών αρχών σχετικά με τα δικαιώματα που παραβιάζονται στις Φυλακές İmralı και τις εγχώριες νομικές αιτήσεις που γίνονται κατά αυτών των παραβιάσεων.

Αυτή η συστηματική διοικητική πρακτική βασίζεται σε πολιτικές αποφάσεις που λαμβάνονται ιδιαίτερα σε σχέση με τη φυλακή του νησιού İmralı και τον κ. Öcalan. Όπως εξηγήθηκε παραπάνω, αυτή η διοικητική πρακτική διατηρήθηκε απερίσκεπτα το 2021, προφανώς χωρίς τον παραμικρό φόβο παραβίασης οποιωνδήποτε νομικών ευθυνών. Το İmralı χαρακτηρίζεται από έναν βαθμό κοινωνικής, πολιτιστικής και ψυχολογικής απομόνωσης από τον έξω κόσμο, κάτι που είναι ανήκουστο. Η διοικητική-πολιτική στάση, η οποία διαιωνίζει τη σοβαρή κατάσταση της απομόνωσης στις φυλακές του νησιού İmralı, έχει επηρεάσει όλες τις νομικές διαδικασίες. Σε όλη την Τουρκία, την Ευρώπη και τον κόσμο, η φυλακή του İmralı είναι ο τόπος εγκλεισμού όπου η απομόνωση, δηλαδή οι απάνθρωπες συνθήκες, φθάνει στον πιο σοβαρό βαθμό.

Το 2021, εκτός από τις αιτήσεις που έγιναν στο εσωτερικό δίκαιο, υποβλήθηκαν 19 αιτήσεις στο Συνταγματικό Δικαστήριο και 5 στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων σχετικά με τις σοβαρές παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στο İmralı. Μαζί με αυτές τις αιτήσεις, σήμερα εκκρεμούν 79 ατομικές αιτήσεις ενώπιον του Συνταγματικού Δικαστηρίου και 12 αιτήσεις εκκρεμούν στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, για λογαριασμό καθενός από τους τέσσερις πελάτες μας, σχετικά με τη φυλακή του νησιού İmralı. Ο αριθμός και το περιεχόμενο των εν λόγω αιτήσεων μιλούν για το εύρος και τη βαρύτητα του συστήματος απομόνωσης που εφαρμόζεται στη φυλακή İmralı. Ταυτόχρονα, δείχνει ότι καμία εθνική ή διεθνής αρχή δεν μπόρεσε να ασκήσει αποφασιστική επιρροή στο Σύστημα Απομόνωσης του İmralı.



Χ- ΤΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΗΣ ΕΠΙΒΑΡΥΜΕΝΗΣ ΙΣΟΒΙΑΣ ΚΑΘΕΙΡΞΗΣ

Το καθεστώς εκτέλεσης της επιβαρυμένης ισόβιας κάθειρξης ρυθμίζεται στο άρθρο 25 και το άρθρο 107 του νόμου αριθ. 5275. Αναφέρεται ότι η ποινή φυλάκισης θα συνεχιστεί σε όλη τη ζωή του ατόμου χωρίς καμία παύση. Επιπλέον, σύμφωνα με αυτούς τους κανονισμούς, τα άτομα μπορούν να επωφεληθούν από τα θεμελιώδη δικαιώματα και ελευθερίες σε ένα ελάχιστο επίπεδο κατά τη διάρκεια της φυλάκισής τους. Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων αποφάνθηκε στην απόφασή του στην υπόθεση Öcalan v. Τουρκία (Νο. 2) ότι αυτές οι νομικές ρυθμίσεις παραβιάζουν την απαγόρευση των βασανιστηρίων και δήλωσε ότι πρέπει να τροποποιηθούν προκειμένου να καταστούν νόμιμες.

Υποβλήθηκε αίτηση στο Γραφείο του Εκτελεστικού Δικαστηρίου της Προύσας την 01.10.2021 για την εκτέλεση της απόφασης του ΕΔΑΔ στην υπόθεση Öcalan v. Τουρκία (Νο 2). Ζητήθηκε από το δικαστήριο να προσφύγει στο Συνταγματικό Δικαστήριο για την κατάργηση του άρθρου 107/16 του νόμου αριθ. 5275 και το άρθρο 17/4 του ν. αριθ. 3713, που αποτελούν εμπόδιο για την υπό όρους απόλυση, λόγω της αντισυνταγματικότητας τους. Επιπλέον, αναφέρθηκε ότι ο Öcalan κρατήθηκε σε συνθήκες αντίθετες με την απαγόρευση των βασανιστηρίων για 23 χρόνια, όπως ορίζει η απόφαση του ΕΔΑΔ, και ζητήθηκε η διακοπή της κράτησής του χωρίς περαιτέρω παράταση από κοινωνική, πολιτική και νομική άποψη και να εξασφαλιστεί η ελευθερία του. Ωστόσο, το Γραφείο του Εκτελεστικού Δικαστή εκτέλεσης απέρριψε την αίτηση αυτή, αγνοώντας τα πορίσματα και τις παρατηρήσεις του ΕΔΑΔ σχετικά με παραβιάσεις της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα που περιέχονται στην απόφασή του. Κατόπιν τούτου, προσφυγή με τα ίδια αιτήματα κατατέθηκε στο Συνταγματικό Δικαστήριο στις 03.12.2021.

Μετά την απόφασή του στην υπόθεση Öcalan v. Τουρκία (αρ. 2), όπου διαπίστωσε ότι η επιβαρυμένη ισόβια κάθειρξη -που σημαίνει φυλάκιση μέχρι θανάτου- παραβιάζει την απαγόρευση των βασανιστηρίων, το ΕΔΑΔ έχει εκδώσει παρόμοιες παραβιάσεις στις υποθέσεις Kaytan v. Τουρκία, Gurban v. Τουρκία και Boltan v. Τουρκία.

Στη συνέχεια, η Επιτροπή Υπουργών του Συμβουλίου της Ευρώπης άρχισε να παρακολουθεί τη διαδικασία εκτέλεσης τεσσάρων αποφάσεων του ΕΔΑΔ. Όμως, παρόλο που η Τουρκία δεν εφάρμοσε τις αποφάσεις του ΕΔΑΔ, η Επιτροπή Υπουργών δεν συμπεριέλαβε αυτό το θέμα στην ατζέντα της για 7 χρόνια. Μετά τις ανακοινώσεις που υπέβαλαν οι ÖHD, İHD, TİHV και TOHAV σχετικά με τη μη εφαρμογή της απόφασης του ΕΔΑΔ, η Επιτροπή Υπουργών αποφάσισε τελικά να εντάξει αυτές τις τέσσερις αποφάσεις στην ημερήσια διάταξή της.

Η Επιτροπή Υπουργών του Συμβουλίου της Ευρώπης, η οποία είναι υπεύθυνη για τη διασφάλιση της εξάλειψης των παραβιάσεων που διαπιστώθηκαν στην απόφαση, διαπίστωσε για άλλη μια φορά στα ενδιάμεσα ψηφίσματά της στη συνεδρίαση της 30ής Νοεμβρίου - 2 Δεκεμβρίου 2021 ότι η παραβίαση της απαγόρευσης των βασανιστηρίων συνεχίζεται και ότι η Τουρκία δεν μοιράστηκε τις διαθέσιμες πληροφορίες σχετικά με το θέμα και δεν έλαβε τα απαιτούμενα μέτρα για την εφαρμογή της απόφασης. Ανέφερε επίσης ότι θα πρέπει να ληφθούν χωρίς καθυστέρηση όλα τα νομικά και άλλα απαραίτητα μέτρα για την υλοποίηση του μηχανισμού αναθεώρησης της επιβαρυμένης ισόβιας κάθειρξης μετά από ορισμένο ελάχιστο χρονικό διάστημα. Ζητήθηκε από την Τουρκία να λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα το συντομότερο δυνατό και να ενημερώσει την Επιτροπή Υπουργών για τις εξελίξεις μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2022. Το καθεστώς επιβαρυμένης κάθειρξης, το οποίο αναπτύχθηκε ειδικά για τον κ. Öcalan πριν εφαρμοστεί σε όλη την Τουρκία και που αποτελεί μια μορφή βασανιστηρίων, πρέπει να αλλάξει. Η εφαρμογή αυτής της απόφασης είναι δυνατή μόνο εάν ο κ. Öcalan, ο οποίος κρατείται σε αυστηρή απομόνωση για 23 χρόνια, αφεθεί ελεύθερος.



XI- ΕΥΡΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

1. Ευρισκόμενη στο νησί İmralı στη Θάλασσα του Μαρμαρά εντός των ορίων της τουρκικής κυριαρχίας, η κλειστή φυλακή υψίστης ασφαλείας τύπου F λειτουργεί με βάση το Σύστημα Απομόνωσης του İmrali, ένα σύστημα που παραβιάζει την απαγόρευση των βασανιστηρίων, τα θεμελιώδη δικαιώματα και ελευθερίες, τις παγκόσμιες αρχές και κανόνες και τις δημοκρατικές αξίες. Ο κ. Abdullah Öcalan υφίσταται συνθήκες βασανιστηρίων εδώ και 23 χρόνια, με τις πιο σκληρές συνθήκες να επικρατούν σήμερα. Ο κ. Konar, ο κ. Ακτάς και ο κ. Yıldırım περιελήφθησαν σε αυτό το σύστημα και βιώνουν τις ίδιες συνθήκες και απάνθρωπες πρακτικές κατά τα 7 χρόνια που κρατούνται στη φυλακή του νησιού İmralı.

2. Το 2021, δεν είχαμε νέα από τον κ. Ο Öcalan και τους άλλους πελάτες. Η κατάσταση της απομόνωσης έφτασε στο πιο αυστηρό επίπεδο. Δεν έχουμε λάβει νέα από τους πελάτες μας από τις 25 Μαρτίου 2021. Από τότε, όλοι οι δεσμοί τους με τον έξω κόσμο έχουν διακοπεί εντελώς.

3. Όλες οι αιτήσεις των μελών της οικογένειάς τους και των δικηγόρων τους έχουν μείνει χωρίς αποτέλεσμα. Δεν έχει επιτραπεί ούτε μια μεμονωμένη επίσκεψη. Δεν κατέστη δυνατή η επικοινωνία μαζί τους μέσω τηλεφώνου ή επιστολής.

4. Καθ' όλη τη διάρκεια του 2021, η απαγόρευση των βασανιστηρίων βάσει του άρθρου 3, το δικαίωμα σε δίκαιη δίκη σύμφωνα με το άρθρο 6, το δικαίωμα σεβασμού της ιδιωτικής και οικογενειακής ζωής και επικοινωνίας σύμφωνα με το άρθρο 8, το δικαίωμα σε αποτελεσματική ένδικη προστασία σύμφωνα με το άρθρο 13 και το άρθρο 18 του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, που εκθέτει τους περιορισμούς δικαιωμάτων και ελευθεριών, έχουν παραβιαστεί.

5. Παραλείποντας να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους, οι αρμόδιες αρχές του Συστήματος Απομόνωσης του İmralı διέπραξαν εγκλήματα.

6. Η 23χρονη ιστορία του İmralı έδειξε ξεκάθαρα ότι όποτε οι πολιτικές ασφαλείας είχαν προτεραιότητα ως η κυρίαρχη προσέγγιση στο κουρδικό ζήτημα, αυτό συνοδεύτηκε από μια επιδείνωση της απομόνωσης που επιβλήθηκε σε όσους κρατούνταν στη φυλακή του νησιού İmralı. Αυτό είναι πιο έντονο κατά τη διάρκεια των τελευταίων 6-7 ετών.

7. Ομοίως, η επιδείνωση της κατάστασης απομόνωσης στο İmralı οδηγεί στην κατάργηση των δικαιωμάτων και των ελευθεριών στην Τουρκία. Σήμερα, υπάρχει μια σχέση αιτίου-αποτελέσματος μεταξύ της επιδείνωσης των συνθηκών στη χώρα και της απόλυτης απομόνωσης/απομόνωσης στην κράτηση στο İmralı. Η απόλυτη αδυναμία μας να λάβουμε νέα από τους πελάτες μας στο İmralı, οι οποίοι αποστερούνται κάθε είδους επαφή με τον έξω κόσμο, [δείχνει ότι] η χώρα διέρχεται μια πολυεπίπεδη κοινωνική, πολιτιστική, πολιτική, νομική και οικονομική κρίση.

8. Έτσι, το Σύστημα Απομόνωσης İmralı, το οποίο βασίζεται σε πλήρη παραβίαση των υποχρεώσεων που ορίζονται στο Σύνταγμα, την Ευρωπαϊκή Σύμβαση για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα και άλλους νομικούς θεσμούς, οδηγεί στην οικοδόμηση μιας κοινωνίας εκτός νόμου και δημοκρατίας στην Τουρκία.

9. Από την άλλη, όποτε ο κ. Öcalan συμμετείχε σε διάλογο με την κοινωνία, αυτές ήταν στιγμές ελπίδας και ανακούφισης για όλους τους λαούς της Τουρκίας.

10. Ο κ. Öcalan δήλωνε πάντα ότι είναι υπέρ μιας δημοκρατικής, συνταγματικής και ειρηνικής λύσης του κουρδικού ζητήματος. Κατά τη διάρκεια της 23χρονης κράτησής του στο İmralı, ο Öcalan έπαιξε έναν ιστορικό ρόλο χτίζοντας μια αξιοσημείωτη πολιτική ειρήνης και ζωής ενάντια σε όσους αντιτίθενται στον διάλογο και την επίλυση. Απέναντι σε αυτές τις δυνάμεις, αυτή η ειρήνη με αξιοπρέπεια, όπως την οραματίστηκε ο κ. Öcalan, θα ανοίξει το δρόμο για τον εκδημοκρατισμό της Τουρκίας και θα μετατρέψει τη Μέση Ανατολή σε μια πιο βιώσιμη περιοχή.

11. Όλες οι πολιτικές, κοινωνικές και νομικές παράμετροι απαιτούν να λαμβάνουν χώρα οικογενειακές επισκέψεις και επισκέψεις των δικηγόρων στον κ. Öcalan και τους άλλους πελάτες μας και [τη δυνατότητα] να λαμβάνουμε αμέσως νέα τους, να υφίστανται συνθήκες ελευθερίας και ασφάλειας και να ακολουθηθεί μία πολιτική διαλόγου και διαπραγμάτευσης για το κουρδικό ζήτημα.

A.

Με πληροφορίες από το ANF

Δημιουργήστε δωρεάν ιστοσελίδα! Αυτή η ιστοσελίδα δημιουργήθηκε με τη Webnode. Δημιουργήστε τη δική σας δωρεάν σήμερα! Ξεκινήστε